Pomelo

Pomelo to największy owoc cytrusowy z wagą dochodzącą do 2 kg. Posiada też całe mnóstwo substancji odżywczych witamin, a szczególnie witaminy C, której posiada więcej niż grejpfrut czy nawet cytryna.  

Jest największym owocem cytrusowym. Największe osiągają do 2 kg wagi. Gąbczasta skórka może dochodzić do kilku centymetrów.  Pomelo jast bardzo podobny z wyglądu do grejpfruta. Jednak jego miąższ jest bardziej słodki, a w dojrzałych owocach prawie nie czuć kwaskowatego posmaku.  Miąższ ma kolor biały, zielonkawy lub czerwony.


Dobre na odporność

Pomelo jest najbogatszym w witaminę C owocem cytrusowym (ok. 61 mg/100 g). Tej wzmacniającej układ odpornościowy witaminy jest w nim więcej niż w pomarańczy (ok. 50 mg/100 g), a nawet w łudząco podobnym do niego grejpfrucie (ok. 34/100 g). Pod względem jej zawartości pomelo nie ustępuje nawet powszechnie uważanej za najbogatsze źródło witaminy C cytrynie (ok. 53 mg/100 g).

Pomelo waży średnio ok 1 kg, a po odjęciu skórki powinno zostać ok 700 g. To oznacza, że 1/6 tego owocu pokrywa prawie 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C (tj. ok. 70 mg).

Pomelo reguluje ciśnienie krwi i pracę serca

Pomelo jest również bogatym źródłem potasu (216 mg/100 g) - pierwiastka mineralnego, który odpowiada za utrzymanie w organizmie równowagi wodno-elektrolitowej i reguluje napięcie mięśniowe oraz ciśnienie krwi i rytm serca. Pomelo zawiera go prawie tyle samo co pomidory (237 mg/100 g), które są nieodłącznym elementem diety osób z nadciśnieniem. W profilaktyce chorób układu krążenia ważną rolę odgrywają także zawarte w miąższu i skórce pomelo pektyny, które hamują tempo odkładania się tłuszczów w tętnicach, a tym samym zapobiegają rozwojowi miażdżycy. Z kolei witamina C pomaga zwiększyć elastyczność naczyń.





Wartość odżywcza pomelo (w 100 g białego miąższu)

Wartość energetyczna - 38 kcal
Białko - 0.76 g
Tłuszcz - 0.04 g
Węglowodany - 9.62 g
Błonnik - 1 g
Woda - 89%

Minerały

Wapń - 4 mg
Żelazo - 0.11 mg
Magnez - 6 mg
Fosfor - 17 mg
Potas - 216 mg
Sód - 1 mg
Cynk - 0.08 mg

Witaminy

Witamina C – 61 mg
Tiamina – 0.034 mg
Ryboflawina – 0.027 mg
Niacyna - 0.220 mg
Witamina B6 - 0.036 mg
Witamina A – 8 IU

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Zobacz również: tangelo, kiwi, cytryna